سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی مردان را دست کم نگیرید!

امروزه درمان بیماری های پوستی  از جمله زگیل تناسلی نباید دست کم گرفته شود. زگیل تناسلی نوعی عفونت انتقالی از راه ارتباط جنسی ( STI ) به شمار می رود که توسط ویروس پاپیلوما ( اچ پی وی ) انتقال پیدا می کنند. امکان به وجود آمدن زگیل های تناسلی در اثر رابطه جنسی واژنی، دهانی یا مقعدی در افراد وجود دارد. 
زگیل های تناسلی به شکل برآمدگی های کوچک و یا گروهی از ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی افراد پدیدار می شوند. هیچ درمانی برای عفونت اچ پی وی وجود ندارد، اما پزشکان توانایی درمان زگیل تناسلی روی پوست را دارند.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

تقریبا تمامی انواع زگیل های تناسلی در اثر عفونت اچ پی وی به وجود می آیند.
زگیل های تناسلی بیشتر اوقات در اثر برخورد مستقیم پوست افراد به یک دیگر در حین رابطه جنسی واژنی یا مقعدی منتقل می شوند.

برخی از نشانه ها و علائم زگیل تناسلی چه هستند؟

زگیل تناسلی مردان به شکل برآمدگی های کوچک و یا گروهی از ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی افراد پدیدار می شوند. آن ها به رنگ قرمز و گوشت هستند و ظاهری تخت یا برآمده نظیر گل کلم دارند. برخی از زگیل های تناسلی به قدری کوچک هستند که افراد به راحتی نمی توانند آن ها را مشاهده کنند.

چه مدت زمان طول می کشد تا زگیل تناسلی پدیدار شود؟

در صورتی که با فرد حامل نوعی از ویروس اچ پی وی رابطه جنسی داشته باشید، زگیل های تناسلی ممکن است چند ماه بعد بر روی پوست شما پدیدار شوند. اما گاهی اوقات زگیل های روی پوست تنها در عرض چند روز یا چند هفته و در برخی افراد با گذشت یک سال شکل می گیرند. ممکن است برخی افراد حامل ویروس اچ پی وی باشند اما هیچ وقت زگیل تناسلی را بر روی بدن خود تجربه نکنند.

نحوه درمان زگیل تناسلی به چه صورت است؟

متاسفانه از آنجا که زگیل تناسلی مردان توسط ویروس ایجاد شده و نه باکتری، با آنتی بیوتیک ها نمی توان آن را معالجه کرد.
برخی از روش هایی که به طور معمول برای درمان زگیل تناسلی به کار می روند عبارتند از:

1-لیزر زگیل تناسلی

در این روش با استفاده از لیزر و معمولا با بی حسی موضعی به راحتی ضایعات درمان می گردد. از محاسن این روش می توان به سرعت عمل بسیار بالا و عود بسیار کم بیماری و عدم ایجاد اسکار اشاره نمود. این روش ممکن است در برخی بیماران با بیماری های زمینه ای نظیر HIV یا هپاتیت ممنوع باشد.

2-فریز کردن یا کرایوتراپی زگیل تناسلی

در کرایوتراپی در آن زگیل های روی پوست را منجمد کرده تا خودشان از پوست جدا شوند. این روش معمولا دردناک بوده و میزان عود ضایعه زگیل تناسلی مردان نسبتا بالاتر است. از محاسن این روش می توان به راحتی کار و عدم نیاز به بیهوشی یا بی حسی نام برد و از معایب آن می توان نیاز به تعدد جلسات و عود نسبتا بالا پس از درمان نام برد.

3-جراحی زگیل تناسلی مخصوصا برای درمان زگیل های تناسلی بزرگ

کوتر با استفاده از جریان برق، زگیل تناسلی مردان را سوزانده و از بین می برد اما اسکار بسیار زیادی برجای می گذارد. لذا امروزه کمتر از این روش استفاده می گردد
از بین روش های فوق استفاده از لیزر زگیل تناسلی بر اساس نتایج مطالعه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛ میزان عود ضایعه را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد.
آیا ممکن است زگیل های تناسلی را بردارم و باز هم اچ پی وی در بدنم بماند؟
بله. حتی زمانی که زگیل های روی پوست درمان شوند، احتمال وجود اچ پی وی در بدن وجود دارد. به همین دلیل امکان دارد پس از پروسه درمانی، دوباره زگیل های تناسلی بر روی پوست ظاهر شود. افرادی که زگیل های تناسلی خود را درمان می کنند، ممکن است در آینده این ویروس را به افراد دیگر انتقال دهند.
منبع:سایت دکتر عباس انتظاری (https://drentezari.com)