سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سی تی آنژیو چگونه انجام می شود؟

نحوه استفاده از سی تی آنژیو

ابتدا لباس مخصوص یا گان را می پوشید سپس توسط تکنسین سه عدد برچسب مخصوص نوار قلب روی قفسه سینه ی شما چسبانده می شود. (جهت ثبت نوار قلب) در آقایان ممکن است لازم باشد قسمتی از موی قفسه ی سینه تراشیده شود.سپس توسط پرستار یا تکنسین یک راه وریدی (آنژیوکت) در دست شما تعبیه می شود. که ماده حاجب و دارو های مورد نیاز را می توان از این طریق تجویز کرد. در صورتی که در زمان انجام سی تی آنژیو قلب، ضربان شما بالا باشد، داروهای کاهنده ضربان برای شما تجویز خواهد شد. برای گشاد کردن عروق قلب و تهیه تصاویر بهتر، معمولا نیتروگلسیرین تجویز می شود، که می تواند به صورت قرص یا اسپری زیر زبانی باشد. و یا گاها به صورت برچسب روی پوست چسبانده می شود.

این دارو ها می توانند منجر به بروز سر درد خفیف و گذرا شده، که نگران کننده نمی باشند.

وقتی که روی تخت دراز می کشید از شما درخواست می شود که حین انجام تست، دست های خود را بالای سر خود قرار داده و دراز کنید. که این امر منجر به تهیه ی تصاویر با کیفیت بهتر می شود. سپس تخت وارد تونل کوچک وسط دستگاه شده و تصویربرداری شروع می شود. در حین انجام تست از شما خواسته می شود که نفس خود را در سینه حبس کنید. هر حرکتی حتی نفس کشیدن، می تواند منجر به مخدوش کردن تصاویر شود. اگر توانایی نگه داشتن نفس خود برای حدود 10 تا 15 ثانیه را ندارید به پزشک خود اطلاع دهید.

سی تی آنژیو چگونه انجام می شود؟

وقتی که تست تمام شد، از شما خواسته می شود تا منتظر بمانید تا تصاویر گرفته شده توسط تکنسین چک شود و در صورتی که کیفیت قابل قبولی داشته باشند، تست به اتمام می رسد. آنژیوکت، قبل از اینکه به خانه بروید از دست شما خارج می شود. با در نظر گرفتن تمامی مراحل از قبیل آماده سازی، معمولا این تست حدود 15 دقیقه طول می کشد. مگر اینکه در زمان انجام تست ضربان بالایی داشته باشید و همانطور که ذکر شد، لازم است دارو کاهنده ضربان قلب، به شما تجویز شود و زمانی طول خواهد کشید تا دارو اثر کرده و ضربان قلب شما به میزان مناسبی کاهش یابد.

مزایا و خطرات سی تی آنژیو چیست؟

مزایا

خطرات:

  1. در بیمارانی که سابقه ی بیماری کلیوی دارند، ممکن است ماده حاجب منجر به بدتر شدن عملکرد کلیه شود، لذا اغلب قبل از انجام سی تی آنژیو آزمایش خون جهت بررسی عملکرد کلیه درخواست می شود.
  2. اگر ماده حاجب از محل آنژیوکت به بافت اطراف نشت کند، می تواند منجر به ایجاد درد و آسیب به بافت های اطراف شود. لذا در صورت احساس درد در محل تزریق به تکنسین اطلاع دهید.
  3. همیشه احتمال کمی برای بروز سرطان در موارد مواجهه با اشعه ایکس وجود دارد. هر چند میزان اشعه در این روش زیاد نبوده و محاسن تشخیص دقیق بیماری به خطرات کم آن می چربد.
  4. در افراد باردار نباید از این روش استفاده شود فقط در موارد خاص با صلاحدید پزشک.
  5. 24 ساعت بعد از آنژیو بهتر است از شیردهی خودداری شود.
  6. ریسک واکنش بسیار شدید به ماده حاجب حاوی ید کم است و مراکز تصویربرداری در صورت بروز این واکنش، آمادگی لازم جهت درمان را دارند.

منبع...