سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع دندان عقل

انواع دندان عقل

دندان عقل از لحاظ ظاهری به سه دسته کلی دندان عقل رشد کرده، دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته تقسیم می شود. دندان های عقل نهفته می توانند به صورت دندان عقل نهفته افقی و دندان عقل نفهته عمودی باشد. دندان های عقل نهفته و نیمه نهفته در صورتی تشکیل می شوند که استخوان فک، فضای کافی را برای رشد دندان عقل نداشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل

  • بعد از جراحی فورا گاز پانسمان را روی محل بریده شده می گذارند و برای نیم ساعت نگه می دارند. بعد از این مدت، گاز را برمی دارند و دور می اندازند.
  • بعد از جراحی نباید دهانتان را محکم بشویید یا به محل جراحی دست بزنید. این کار ممکن است باعث خونریزی شود زیرا لخته خون ایجاد شده آسیب می بیند و مسیر خون باز می شود.
  • به محض اینکه دردتان شروع شد از مسکن هایی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید. درد معممولا زمانی آغاز می شود که اثر بیحسی موضعی از برود.
  • در روز اول جراحی فعالیت هایتان را محدود کنید و فعالیت های روزمره‌تان را زمانی آغاز کنید که حس کردید دیگر مشکلی با دندانتان ندارید.
  • در آن طرف از دهانتان که جراحی شده، یک بسته یخ بگذارید. با این روش ورم آن ناحیه می خوابد.
  •  برای جلوگیری از ورم گونه، بلافاصله بعد از کشیدن دندان عقل از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • در صورتی که دچار درد شدید، از قرص های مسکن استفاده کنید. درد بعد از کشیدن دندان عقل به طور کلی پس از 3-4 روز از بین می رود.
  • به مدت یک ساعت اجازه دهید گاز استریل بر روی زخم دهان شما بماند.
  • در صورت ادامه خونریزی از گاز استریل استفاده نمایید.
  • در روز اول پس از کشیدن دندان عقل فقط آب و مایعات سرد مصرف کنید. پس از آن می توانید بدون فشار به محل جراحی از غذاهای جویدنی نیز استفاده کنید.
  • مصرف یخ و بستنی می تواند به کاهش خونریزی کمک کند.
  • برای بهبود سریع تر زخم از خوراکی های دارای آلوئه ورا و آناناس (به صورت کمپوت یا تازه) استفاده کنید.

خونریزی

بعد از جراحی معمولا دندان کمی خونریزی دارد. خونریزی ملایم یا قرمز شدن آب دهان بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر خونریزی شدید بود، برای اینکه آن را کاهش دهید باید محل را شستشو دهید و سپس با یک پارچه تمیز لخته های خون قدیمی را از روی بریدگی پاک کنید.

سپس یک تکه گاز پانسمان روی محل جراح شده بگذارید و تا سی دقیقه با دندان محکم آن را فشار دهد. اگر لازم بود این فرایند را تکرار کنید. برای اینکه خونریزی کاملا بند بیاید، باید با دندانتان دقیقا مکانی که جراحی شده را فشار دهید. جویدن با گاز پانسمان جریان بزاق را داخل دهانتان افزایش می دهد و احتمال خونریزی را بیشتر می کند.

همچنین ممکن است به قسمت هایی از دهان که بیحس هستند، آسیب بزند و شما متوجه آن نشوید. اگر خونریزی ادامه داشت، به آرامی تمام لخته های خون بازشده را از اطراف محل جراحی پاک کنید.

سپس یک عدد چای کیسه‌ای روی آن بگذارید و برای سی دقیقه با دندان فشار دهید. تانیک اسید موجود در چای کیسه‌ای راه رگ های خونی را می بندد و به تشکیل دوباره لخته خون کمک می کند. وقتی لخته خون مجددا تشکیل شود، خون دیگر به بیرون نمی ریزد.

برای اینکه محل جراحی دوباره خونریزی نکند، سعی کنید هیجان‌زده نشوید، صاف بنشینید و از ورزش کردن خودداری کنید. اگر با این روش ها خونریزی‌تان بند نیامد، با مطب پزشک تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی‌تان کنند.

بوی بد دهان

بعد از جراحی ممکن است دهانتان بوی بدی بگیرد اما این مسئله معمولا فقط تا یک هفته ادامه دارد.

احساس خستگی

بدنتان برای اینکه التیام یابد انرژی می سوزاند. بنابراین ممکن است تا مدتی بعد از جراحی کمی خسته تر از همیشه باشید و این مسئله کاملا طبیعی است.

ورزش بعد از جراحی دندان عقل

تا چند روز بعد از جراحی باید از ورزش های شدید و تمرین های خسته‌کننده دوری کنید. می توانید به جای تمرین های سخت، پیاده‌روی را جایگزین کنید.

راه رفتن شاید به نظر کار سختی نیاید ولی بهترین راه برای حفظ تناسب اندام است. اگر فوتبال بازی می کنید یا ورزش های رزمی انجام می دهید، قبل از عمل به پزشک اطلاع دهید و از او بپرسید چند روز بعد از جراحی می توانید دوباره فعالیتتان را آغاز کنید.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

اگر دکتر برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتما آن ها را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید. آنتی بیوتیک برای جلوگیری یا درمان عفونت تجویز می شود. اگر بعد از مصرف آنتی بیوتیک بدنتان دانه زد یا واکنش های ناخوشایند دیگری از خودش نشان داد، دیگر دارو را مصرف نکنید و اگر سوال دیگری در این باره داشتید با مطب دکتر تماس بگیرید.

احساس درد

برای دردهای شدید طبق دستور پزشک از قرص های مسکن استفاده کنید. مصرف مسکن ممکن است شما را کمی گیج و بی‌حال کرده و واکنش های غیرارادی‌تان را کند نماید. به همین خاطر نباید در این مدت رانندگی کنید. همچنین از کار کردن با ماشن‌آلات دیگر خودداری کنید.

از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. احساس درد شدید بعد از جراحی در بدترین حالت معمولا 24 تا 48 ساعت طول می کشد و بعد از آن هر روز آرام تر می شود. اگر درد بعد ازین مدت ادامه داشت یا شدیدتر شد، باید با مطب دکتر تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بخواهید.

درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است معمولا 24 تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان عقل دهان متورم باقی میماند و پس ازین مدت روند بهبود تورم  شروع میشود. در منابعی دیگر نیز ذکر شده است که تورم بعد از جراحی دندان عقل معمولا بعد از 24 ساعت به حداکثر مقدار خود میرسد. در صورتی که سه روز پس از انجام جراحی دندان عقل  هم چنان دهان متورم ماند میتواند نشانه عفونت باشد و باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

البته باید دقت کرد که عفونت پس از اکشیدن دندان عقل بسیار نادر است اما بهتر است علائم عفونت را بدانید که شامل تب، بد تر شدن تورم و بیشتر شدن درد میباشد. معمولا زخم های عفونی متورم و دردناک اند و ممکن است مایعی چرکی نیز از آن خارج شود.

درد و تورم معمولا بعد از سه یا چهار روز بعد از کشیدن دندان بهتر میشود و حدودا تا یک هفته باید به طور کامل برطرف شود.

معمولا صبح ها هنگام برخواستن از خواب تورم در گونه بیشتر است اما در طول روز با ایستادن بهتر میشود.

 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص درد بعد از کشیدن دندان عقل می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://drmiladafshar.com/714