سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان تنگی نفس هنگام دراز کشیدن چه علتی دارد؟

 

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که به هنگام خواب، دچار تنگی نفس شده باشید. این موضوع می تواند علل متفاوتی داشته باشد. بسته به علت این اختلال، می تواند گاهی بسیار خطرناک و ناشی از نوعی بیماری قلبی یا ریوی باشد. با این حساب باید با مراجعه به پزشک و تشخیص علت این مشکل، هر چه سریعتر به رفع خطرات و مشکلات بعدی کمک کرد. در این نوشتار سعی میکنیم عوامل تنگی نفس خصوصا هنگام دراز کشیدن و درمان آن را بیان کنیم.

چرا هنگام خواب تنگی نفس میگیریم؟

تنفس یک عمل است در درون بدن انسان که دستور آن را مغز صادر میکند و قلب و ریه نیز در این امر دخیل هستند. عوامل ایجاد این اختلال در هنگام خواب، میتواند متفاوت باشد. بسته به نوع علت، درمان تنگی نفس به راحتی امکان پذیر خواهد بود. این علت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

1-       آپنه خواب

2-       حمله قلبی

3-       آسم

4-      آلرژی

5-      فشار خون پایین

6-      جسم خارجی که در ریه ها وجود دارد و استنشاق می شود.

7-      ذات الریه

گاهی هم به خاطر نارسایی قلبی ممکن است هنگام دراز کشیدن به تنگی نفس بیفتیم. یکی از نارسایی های قلبی، گشادی دریچه قلب می باشد. گشادی دریچه قلب، نوعی بیماری قلبی محسوب میشود که سبب تپش قلب، حمله قلبی، درد قفسه سینه و …. میگردد. زمانی دریچه قلب گشاد می شود که خون به جای حرکت رو به جلو، به عقب حرکت کند و به سمت قلب برگردد. برای آشنایی بیشتر با گشادی دریچه قلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://drakhosravi.com/tag/%da%af%d8%b4%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%af%d8%b1%db%8c%da%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8

چه زمانی تنگی نفس موقع خواب خطرناک است؟

اگر در هنگام خواب احساس کردید که در قسمت قفسه سینه درد دارید یا دچار تب و سرگیجه هستید و یا تپش قلب بالایی در خود احساس کردید، میتوانید به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و این علائم را با او در میان بگذارید.

ممکن است که تنگی نفس ناگهانی در خواب نشانه عفونت تنفسی، مشکل حمله قلبی و یا حتی ناشی از چاقی فرد باشد. در این صورت پزشک، اکوی قلب و یا عکس از قفسه سینه را برایتان تجویز کند.

عامل دیگر در مشکل تنفس هنگام خوابیدن ، ناشی از معده است. این شرایط باعث می شود فرد در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شود و احساس کمبود نفس کند.

پیشنهاد برای تشخیص علت تنگی نفس

این یک شکایت رایج در افرادی است که برخی از انواع مشکلات قلبی یا ریوی دارند. گاهی اوقات دلیل مشکل ظریف است. افراد ممکن است فقط هنگامی متوجه شوند که خواب راحت با تعداد زیادی بالش در زیر سرشان داشته باشند که البته بالش ها و ... در موقعیت مناسبی قرار بگیرد. بدین ترتیب اگر این مشکلات ناشی از پوزیشن خواب یا موقعیت سر و ... باشد، مشخص می شود.  

چگونه تنگی نفس تشخیص داده می شود

پزشک شما با گرفتن یک تاریخچه پزشکی دقیق و سؤال درباره ماهیت تنگی نفس ، آغاز به درمان خواهد کرد. اینکه علائمتان چه زمانی وخیم تر می شود ، چه زمانی بهتر می شود و اگر علائم دیگری دارید همه باید در شرح گزارش به دکتر ذکر شود. درد قفسه سینه ، سرگیجه ، سرفه ، خس خس کردن ، رنگ آبی لبها ، مشکل در تنفس هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن و تورم در پاها و مچ پا ممکن است همه علامت یک مشکل بزرگتر باشد. همچنین مشکل تنفسی که ناگهان به وجود می آید مداوم است یا اینکه در فعالیت های روزانه شما تداخل دارد.

پزشک ممکن است بعد از انجام معاینه بدنی و گوش دادن به قلب و ریه ها ، آزمایش های اضافی را انجام دهد. معمولاً اینها شامل آزمایش خون ، آزمایشات تصویربرداری از قبیل اشعه X قفسه سینه یا سی تی اسکن ، آزمایش عملکرد ریه یا اکوکاردیوگرام است.

دکترآرزوخسروی متخصصقلبوعروق وفوقتخصصاکوکاردیوگرافی (https://drakhosravi.com/)